Grotebomencheque
Image default
Zakelijk / Marketing en reclame

Internet marketing ten tijde van web 4.0

Internet marketing bestaat sinds het open en commercieel worden van het internet. Internet marketing werd misschien in eerste instantie niet zo genoemd, maar internet marketing werd zeker onbewust gebruikt. Tenslotte moest men een manier vinden om vindbaar en “verkoopbaar” te worden op het internet en daarvoor heeft men marketing nodig. Echter de traditionele marketing paste niet op dit model en er ontstond internet marketing. Hetzelfde zag je overigens in de begin fase van mobiele telefonie.

De traditionele telecommunicatie bedrijven hadden slechts kennis (en waren nog monopolist ook) van vaste telefonie. Ze hadden geen enkel idee van de ver-marketing van mobiele telefonie. Daardoor ontstonden nieuwe marketing en verkoop kanalen, de zogenaamde service providers. In die tijd stond internet nog redelijk in de kinderschoenen en werd er vooral gebruik gemaakt van (offline) digital marketing. Tegenwoordig is mobiele telefonie nog normaler en meer geaccepteerd dan vaste telefonie, en wordt er driftig gebruik gemaakt van internet marketing. Na het klappen van de internet luchtbel in het begin van 2000 bleek dit niet het einde van het internet te zijn. Het voordeel van het doorprikken van de luchtballon, was dat iedereen wakker werd geschud. Geen lucht meer verkopen via het internet, maar werkelijke content, zoals dit in marketingtermen heet.

Internet marketing kreeg een steeds professioneler gestalte en content marketing werd hier binnen een belangrijk onderdeel. Het was het keerpunt dat het internet de draai maakte naar een meer volwassen en commercieel platform. Bij leveranciers van diensten en producten leefde het idee op dat het gouden ei was uitgevonden. De klanten zouden zich vanzelf gaan aanmelden, marketing (de meeste mensen kenden het begrip internet marketing nog niet eens) was niet nodig. Helaas was dat een grote vergissing. Met de opkomst van zoekmachines, bepalend was zeker de groei en de kracht van Google, kon men zich beter en doelgerichter informeren. Internet marketing was er vooral op gericht zoveel mogelijk links te krijgen naar je website om zo hoge posities bij Google af te dwingen. Web 2.0 had zijn intreden gedaan en er ontstonden nieuwe mogelijkheden. Door de introductie van de Panda- en Pinguin updates viel dit in het water en in plaats van hoge posities zakte men diep in de kelder, soms zelfs zo diep dat men er niet meer uit kon komen. Relevante content en kwaliteit links werd het nieuwe woord binnen internet marketing. Ook hier ontdekte men weer “zwakke” plekken. Er werden “spam” diensten aangeboden om op korte termijn weer hoog te ranken. Met Web 4.0 is het weer anders geworden, maar ook duidelijker. Internet marketing is succesvol wanneer men zich aan de juiste strategie houdt.

www.ZipZoo.nl